یزدفردا: رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان تفت ضمن اشاره به این‌ که گونه «ماهی قرمز» از کشور چین به ایران وارد شده و هیچ جایگاهی در سفره هفت سین اصیل ایرانی ندارد، اظهار کرد: رها سازی ماهی قرمز در زیستگاه‌های آبی تهدیدی جدی برای گونه‌های بومی و محیط‌ زیست است.

به گزارش یزدفردا: «مهدی زارع خورمیزی»ضمن اشاره به این‌ که در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به عید نوروز، بازار خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری بسیار داغ می‌شود، گفت: خرید و فروش این گونه‌ها باعث انقراض نسل و از بین رفتن تدریجی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: متاسفانه گونه‌های سمندر لرستان، انواع لاک‌پشت‌های خشکی‌زی، انوع پرندگان آوازخوان، سنجاب‌های ایرانی و غیره از جمله گونه‌های وحشی هستند که در بازار سیاه خرید و فروش می‌شوند.

رئیس محیط‌زیست تفت در خصوص گونه‌های جانوری غیر بومی، اظهار کرد: انواع پرندگان زیتنی، طوطی‌سانان، انواع مارها و خزندگان و حتی برخی پستانداران همچون میمون از جمله گونه‌های جانوری غیر بومی هستند که خرید و فروش آن‌ها با نزدیک شدن به عید نوروز افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: خرید، فروش و نگهداری انواع گونه‌های جانوری، غیر قانونی بوده و انجام این کار جرم محسوب می‌شود.

وی در مورد گونه‌ ماهی قرمز نیز با بیان این که ماهی قرمز نوعی از خانواده کپورماهیان و گونه‌ای غیر بومی است، تصریح کرد: این ماهی از گونه‌های بومی چین است‌.

زارع خورمیزی با اشاره به این‌که ماهی قرمز از کشور چین وارد شده و هیچ جایگاهی در سفره هفت سین اصیل ایرانی ندارد، اظهار کرد: پرورش و خرید و فروش این گونه به لحاظ فنی و محیط زیستی دارای ایراداتی است‌.

وی افزود: رها سازی این گونه در زیستگاه‌های آبی طبیعی، عاملی خطرناک و تهدیدی جدی برای محیط زیست و گونه‌های بومی به شمار می‌آید.

رئیس محیط‌زیست تفت با اشاره به این‌ که گونه ماهی قرمز توانایی زادآوری و تولید مثل زیادی دارد، گفت: هنگامی که این گونه وارد زیستگاه‌های آبی کشورمان می‌شود، جمعیت گونه‌های بومی را تحت تاثیر قرار داده و خطر انقراض آن‌ها را به همراه دارد.

رئیس محیط‌زیست تفت در پایان با بیان این‌ که گونه ماهی قرمز، مشکلات بهداشتی را نیز برای انسان بوجود می‌آورد، گفت: این ماهی می‌تواند عامل تشدید حساسیت در کودکان مبتلا به آلرژی شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا